lördag 8 augusti 2009

Word och Blogger = Big No No

Lärde mig just att man inte ska kopiera och klistra in text från Word till Blogger/Blogspot. Då kan färgval och andra inställningar flippa ur.

Mina länkar var plötsligt skrikande blå istället för fint duvblå. Bloggers support hittade felet i ett inlägg som jag skapat i Word, inklusive länkar, och sen klippt och klistrat in i min blogg. Jag var tvungen att ge mig in i HTML-djungeln och hitta felet och ta bort. Kändes som att använda DOS innan Windows kom (för er som inte vet, var det ett svart hål där man skrev olika kommandon för att överhuvudtaget komma in i något program).


Förklaringen till att Word inte funkar ihop med Blogger är tydligen för att Words så kallade Stylesheets lägger sig över det Stylesheet som du har ställt in för din blogg.. En Stylesheet består av koder som talar om hur din blogg ska se ut.


Så vill du ha din blogg så fin som du gjort den - skriv direkt i ditt bloggverktyg :)





Today I´ve learned not to write something in Word and copy the text into my blog. Doing that will make your settings turn wrong. I discovered that when my own links suddenly turned screaming blue instead of calm dove blue. The reason for this is that the Word text contains a Stylesheet that dominates your Stylesheet. And a Stylesheet contains the settings for your blog. So, if you want to keep your blog as beautiful as you once set it, don´t combine Word with Blogger...:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails