onsdag 28 oktober 2009

Öden för gamla smycken

I lådor och skåp landet runt ligger gamla smycken och samlar damm. De har olika öden att vänta. Antingen älskas de av någon släkting som ärver dem, eller de säljs på auktion och hittar så småningom en ny ägare.

Trillar det in några miljoner i mina fickor vet i alla fall jag vad jag ska börja samla på. Men innan det gör det hos antingen mig eller dig, kan jag rekommendera boken "Gamla smycken". Det är en ljuvlig bok med massor av fina bilder och intressant läsning.

Öde nummer två är såklart återanvänding. I norska KA Rasmussen i Hamar återvinner man tonvis av gamla guldsmycken. Det är vackert hantverk som smälts ner till tackor som ska bli nya guldföremål. Och i dessa kristider med ett guldpris på 270 000kr per kilo får de in massor av gamla smycken.

Enligt Ronny Kindblom som jobbar hos KA Rasmussen skulle allt brutet guld på jorden tillsammans bli en kub med en sida som mäter 17 meter!! (Läs mer här: Ny Teknik)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails